ادامه‌ي بحران در سرزمين‌هاي اشغالي
مسعود باور مسعود باور

رژيم صهيونيستي اسماعيل هنيه را به ترور تهديد و بالای دفتر وی در اداره خودگردان راکت پرتاب كرد که در نتيجه سه تن از محافظين وی زخمي و يک تن از اعضای سازمان حماس کشته شد

 

 

 

در پي حملات مكرر رژيم صهيونيستي پس از ربوده شدن سرباز اسراييلي، كوفي عنان توقف اين حملات را خواستار شد.

 

در همين حال نشست اضطراري شوراي امنيت با مخالفت آمريكا بدون صدورقطعنامه‌اي عليه اسراييل پايان يافت و گروه‌هاي فلسطيني آزادي 1000 زنداني را در ازاي آزادي اين سرباز اسراييلي خواستار شدند.

هم‌چنين رهبران جهاني حل اين مساله را از طريق ديپلماتيك خواستار شدند اما رژيم صهيونيستي همچنان به تهديداتش از جمله هدف قرار دادن اسماعيل هنيه ادامه داد.

نشست فوق‌العاده‌ي شوراي امنيت براي بررسي وضعيت درگيري‌ها ميان رژيم صهيونيستي و فلسطينيان با مداخله آمريكا بدون صدور قطعنامه‌ پايان يافت.

خبرگزاري آسوشيتدپرس اعلام كرد، اين جلسه كه به درخواست كشورهاي عربي از شوراي امنيت براي پايان دادن به اين حملات به انجام رسيد، با اتهامات متقابل ديپلمات‌هاي فلسطيني و اسراييلي و هم‌چنين متهم شدن سوريه و ايران از سوي آمريكا پايان يافت.

نمايندگان فلسطين، اسراييل را به آغاز حملات نظامي براي تخريب اتحاد فلسطين و مجازات دسته جمعي مردم فلسطين و ايجاد رعب و وحشت در ميان هزاران غير نظامي متهم كردند.

رياض منصور، نماينده‌ي فلسطين در سازمان ملل اعلام كرد: حملات هوايي و زميني اسراييل به غزه با پشتيباني جنگنده‌ها، تانك‌ها و توپخانه‌هايش مجازات دسته جمعي و ايجاد رعب و وحشت در ميان غير نظاميان فلسطيني است.

رياض منصور از شوراي امنيت خواست تا تجاوزات اسراييل را به منظور توقف فوري خشونت‌ها محكوم كند و آزادي 64 تن از مقامات حماس را كه از سوي اسراييل دستگير شده‌اند، خواستار شد.

اما هيچ قطعنامه‌اي در نشست شوراي امنيت به دليل مخالفت آمريكا با اقدام اين شورا در قبال اسراييل تصويب نشد.

جان بولتون، نماينده‌ي آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد وي فكر نمي‌كند صدور يك قطعنامه در اين باره عاقلانه باشد وبه شوراي امنيت هشدار داد تا از اتخاذ هر اقدامي كه تنش‌ها را در منطقه افزايش و اوضاع را پيچيده‌تر مي‌كند، جلوگيري كند.

بولتون با متهم كردن ايران و سوريه به حمايت از تروريسم از بشار اسد، رييس‌جمهور سوريه خواست تا خالد مشعل، رهبر سياسي حماس را دستگير و دفتر گروه مبارز حماس در دمشق را تعطيل كند.

 

در همين حال كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل نيز اعلام كرد وي نسبت به تحولات در اراضي فلسطين از جمله دستگيري 64 تن از مقامات حماس و اعضاي شوراي قانونگذاري فلسطين عميقا نگران است و توقف حملات اسراييل را خواستار شد.

آلوارو د سوتو، فرستاده‌ي ويژه‌ي روند صلح خاورميانه نيز نسبت به ربوده شدن قانون‌گذاران فلسطيني ابراز شگفتي كرد. وي گفت، چنين اقداماتي را كه با هدف آزادسازي نظامي اسراييلي انجام مي‌شود درك نمي‌كند.

از سوي ديگر سيد حسن نصرالله دبير كل حزب الله لبنان نيز گفت هيچ راهي براي آزادي زندانيان فلسطيني به جزاقدام متقابل وجود ندارد

نصرالله نسبت به اعمال فشارهاي موجود عليه فلسطينيان براي آزادي زنداني اسراييلي بدون انجام هر گونه اقدام مقابل از سوي رژيم اشغالگر، هشدار داد.

وي همچنين ضمن انتقاد از اعمال فشارهاي موجود بر گروه‌هاي فلسطيني جهت آزادي سرباز اسراييلي هزاران كودك و زن فلسطيني دربند در زندانهاي اسراييل گفت: هيچ راهي به جز اين براي آزادي هزاران زنداني دربند در زندان‌هاي اسراييلي باقي نمانده است.

پايگاه اينترنتي المحيط نيز گزارش داد ده‌ها هزار مصري در اين كشور و بيش از 5000 فلسطيني در سوريه در اعتراض به انجام عمليات‌هاي نظامي اسراييل در نوار غزه دست به تظاهرات زده و خروج سفير اسراييل را از كشورشان خواستار شدند.

در همين حال گروه اخوان‌المسلمين مصر تحريم كالاهاي اسراييلي و آمريكايي را خواستار شد.

در تركيه و اردن نيز هزاران تظاهركننده با آتش زدن پرچم اسراييل از دولت آنكارا خواستند تا روابط خود را با اسراييل تروريست قطع كند.

برخي از شهرهاي تركيه نيز شاهد تظاهرات‌هاي كوچك مردمي در همبستگي با مردم فلسطين بود و بسياري از سازمان حقوق بشر اين كشور نيز به جمع‌آوري كمك‌هاي مردمي براي فلسطينيان پرداختند.

رجب طيب اردوغان، نخست وزير وزير تركيه نيز در تماس تلفني با محمود عباس، رييس تشكيلات خودگردان، اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين و ايهود المرت، نخست وزير اسراييل به بررسي آخرين تحولات منطقه پرداخت و از اسراييل خواست تا حملات نظامي خود را هرچه سريع‌تر متوقف سازد و تمامي زندانيان سياسي دولت حماس را كه اخيرا بازداشت كرده، آزاد كند.

حسني مبارك، رييس‌جمهور مصر نيز در تماس تلفني با المرت به بررسي راه‌هاي مسالمت‌آميز حل بحران با فلسطينيان پرداخت.

مبارك هم‌چنين در تماس تلفني مشابه با عباس راه‌هاي حل بحران در نوار غزه را مورد بررسي قرار داد.

مبارك در تماسي تلفني با بشار اسد همتاي سوري‌اش، نيز از وي خواست تا با اعمال فشار عليه رهبران حماس در دمشق در جهت آزادي سرباز اسراييلي تلاش و از بروز درگيري‌ها جلوگيري كند

 

اين در حالي است كه رژيم صهيونيستي غزه را براي چهارمين شب متوالي هدف حملات هوايي قرار داده و تانک‌ها و نيروهاي اسراييلي همچنان در مرز شمال غزه مستقر هستند.

تهاجم اخير اسراييل به غزه، اين منطقه را بدون آب و برق کرده و سازمان‌هاي امدادي نسبت به بروز يک بحران در وضعيت زندگي فلسطيني‌ها هشدار داده‌اند.

يکي از سخنگويان صليب سرخ بين‌الملل گفته است آن سازمان به شکلي فزاينده، نگران تاثير شدت يافتن خشونت‌ها و بسته شدن مناطق مرزي غزه بر زندگي مردم منطقه است.

از سوي ديگر مشير المصري سخنگوي حماس اعلام كرد كه سرباز ربود شده اسراييلي بدون تعويض با چيزي آزاد نخواهد شد.

اما اسراييل مكررا اعلام كرده آزادي زندانيان را در ازاي آزادي گروگان اسراييلي بررسي نمي‌كند.

در همين حال برخي مقامات دفتر تزيپي ليوني، وزير امور خارجه‌ي اسراييل امروز اظهار داشتند: ليوني قصد دارد تا روز دوشنبه با ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در مسكو ديدار و درباره‌ي تحولات منطقه‌اي گفت‌وگو ‌كند.

كاخ كرملين نيز در بيانيه‌اي اعلام كرد: پوتين و المرت نيز در گفت‌وگوي تلفني به بررسي بحران به وجود آمده به دليل ربوده شدن سرباز اسراييلي از سوي گروه‌هاي مبارز فلسطيني پرداختند.

هم‌چنين عباس اعلام كرد: تلاش‌هاي ديپلماتيك براي حل بحران با اسراييل بر سر ربوده شدن سرباز اسراييلي هنوز به ثمر نرسيده است.

عباس اظهار داشت: ساعت‌هاي آتي بسيار حياتي حساس و جدي است. تلاشها هم چنان ادامه دارد اما ما هنوز به راه‌حلي قابل قبولي دست نيافته‌ايم.

عباس از تمام طرف‌ها خواست تا در يافتن يك راه‌حل قابل قبول براي اين بحران تلاش كنند.

از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از يكي از مقامات عالي‌رتبه فلسطيني اعلام كرد: در صورتي كه سرباز اسراييلي آزاد نشود، زندگي اسماعيل هنيه، نخست وزير فلسطين به خطر مي‌افتد.

معاون وزير امور زندانيان فلسطين نيز اعلام كرد: گروگان اسراييلي به دليل جراحاتش تحت درمان قرار گرفته و هم اكنون وضعيت وي خوب است.

در بيانيه مبارزان فلسطيني علاوه برآزادي 1000 زنداني فلسطيني تاكيد شده اسراييل بايد به تمام تجاوزاتش در اراضي اشغال شده‌ي غزه و كرانه‌ي باختري پايان دهد.

اما اسراييل درخواست مبارزان فلسطيني را رد كرد.

در همين حال جنگنده‌هاي رژيم صهيونيستي نيز صبح امروز به چند اردوگاه آموزشي فلسطينيان در غزه حمله كردند.

هنيه نيز پايان حملات اسراييل را خواستار شد و گفت اين حملات تلاش‌ها براي پايان دادن به اين بن بست را پيچيده مي‌كند.

لوييزا مورگانتيني، رييس كميته توسعه پارلمان اروپا اعزام نيروهاي سازمان ملل به غزه را جهت كنترل اوضاع اين منطقه خواستار شد وي همچنين از كميته چهار جانبه و اتحاديه اروپا خواست تا براي حل بحران انساني موجود در نوار غزه ميانجيگري كنند.

 

سازمان عفو بين‌الملل نيز حملات اسراييل در نوار غزه را جنايت جنگي و نقض قوانين حقوق بشر دانست.

 

 

 

استفاده از منابع خبری


July 3rd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی